un blog en català

Algun cop m’han qüestionat el perquè d’un blog en català. És una pregunta que no tindria un bloguista anglès que el fes en anglès o un de francès que tingués un blog en francès, però es veu que un català pot qüestionar-se el fer un blog en català.

Podríem deixar a banda les raons per a que el fem en català (personalment i principalment: perquè vull) i posar-nos a dir els avantatges i desavantatges.

https://i0.wp.com/img168.imageshack.us/img168/7566/logocatosferahy5.png

Desavantatges

  • No sé perquè l’ús de traductors per llegir els blogs escrits en català a d’altres idiomes no és una pràctica gaire estesa (fins i tot per passar del català al castellà hi ha gent que hi troba moltes dificultats), així que el número de lectors és bastant limitat (que no vol dir reduït).
  • Hauràs de treballar-te el que la gent conegui el teu blog. No tinguis gaires esperances que un menéame, digg, o qualsevol d’aquests acabi tenint en portada una entrada del teu blog. Això suposa també que els serveis que allotgin blogs en català no hagin de patir encara per un “efecto menéame” freqüent.
  • Allò que rebràs menys comentaris al rebre també menys visites. En part és mentida, ja que tot dependrà de la popularitat del teu blog, tant hi fa la llengua en que l’escriguis. Si no fos així no existirien blogs sense cap comentari escrits en una llengua parlada per més de 10 milions de persones.

Avantatges

  • Tot i que formaràs part d’una comunitat (la Catosfera?) el teu blog serà singular i podrà tenir personalitat pròpia. Hi ha els blogs en català que hi ha, i al ser fets per gent molt diversa, cada blog acaba sent diferent dels altres. No passa gaire sovint allò de veure un mateix text calcat a diversos blogs de temàtica semblant, per molta Creative Commons que hi hagi.
  • Et serà difícil tenir un blog d’aquells de “copiar-enganxar” que tant abunden en comunitats de blogs d’idiomes més extenses. Així, hauràs d’exigir-te més per tal que puguis publicar sovint quelcom al teu blog.
  • Podràs escriure sobre diversos temes i possiblement siguis dels primerencs en fer-ho en català en un blog.
  • En els rànquings de blogs en la teva llengua no et veuràs tant enfonsat, no ocuparàs llocs tant baixos en la classificació i per tant podràs sentir-te fàcilment orgullós del teu blog.

Ja feia temps que intentava ampliar la llista (fins i tot vaig veure que en Benjamí Villoslada n’havia parlat algun cop d’un tema similar), però tinc el cap en altres temes i no me’n surto. Per tant, he decidit que publicaria ja aquesta entrada i que fóssiu vosaltres els que diguéssiu: Quins avantatges i quins desavantatges té fer un blog en català?

És un meme? És una reivindicació? Bàsicament és una pregunta que sentim molts cops i que potser podríem anar deixant aclarida.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en General, Internet i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

24 respostes a un blog en català

  1. eva ha dit:

    Jo no busco ni avantatges ni desavantatges a l’hora d’escriure el meu blog en català, l’escric en català per que és la meva llengua i punt i penso que la llengua no és determinant per el nombre de lectors i comentaristes, si tens un bon blog tindrà exit sigui en català, xinès o hungarès si el blog no és bo….no tindrà èxit

  2. Pere Manel ha dit:

    A mi em pasa justament al contrari, em pregunten que perqué faig el blog en castellà…. La resposta es senzilla, perque així ho poden llegir amics o familiars meus que no són catalans i que d’altra manera els hi costaria entendre-ho i no podriem comentar les jugades.

    Quan dic aixó em pregunten que si prefereixo el castellà al català, la veritat es que no, nosaltres tenim la sort de entendre el català i el castellà, cosa que altres no tenen, així que qué mes dona un idioma que altre, com diu el comentari anterior…si es bo es bo, ke collons!!

    Salut!!!!!!!

  3. aniol ha dit:

    @eva: Un ha de fer un blog perquè vol (i si el fa en català és perquè també ho vol). Però mira, he volgut donar avantatges i desavantatges de fer-lo en català. 😀

    @Pere Manel: Evidentment cadascú és lliure de fer-lo com vulgui i en la llengua que vulgui. A mi em va sorprendre que el fessis en castellà perquè a la facultat sempre t’he sentit parlant en català, però em vas explicar les raons (les mateixes que dius en el teu comentari) i em va quedar aclarit.

  4. Adri ha dit:

    Jo només tinc una raó per escriure el blog en català, una sola raó que m’és suficient i que ho hauria de ser per a tothom (per qui no ho sigui, té un problema):

    És la MEVA llengua.

    En qualsevol cas, molt bona idea la d’aquest post, Aniol. Felicitats.

  5. tresblau ha dit:

    Jo el tinc en castellà com saps. Però no m’importaria tindre’n un en català.
    El vaig començar amb castellà perquè els qui m’hen van enseñar un poc el tema dels blogs eren de fora de Catalunya.

    Un altre aspecte era practicar el castellà que sovint em toca utilitzar-lo a la feina i tenia (ara no tant) poca fluïdessa amb l’idioma.

    Ara si s’està molt interessat en el nombre de visites o comentaris, és evident que el català no abarca tant públic.

  6. esther ha dit:

    Et poden arribar a escriure el següent (copy and paste d’antics comentaris, en aquest cas al meu antic fotolog, un que no conec de res): “que pena que unas veces escribas en castellano y otras en catalan”, “cuando escribas en castellano te podre agregar a FF jajaja no puedo tener favoritos por los que mis favoritos se puedan sentir discriminados 😀 un besote”. “xq no escribes en castellano??? si algunos catalanes no te leen por escribir en catellano ese es su problema :DDD ignorantes del mundo :D”.

    Evidentment, comentaris com aquest s’han d’ignorar, pel bé de la llibertat d’expressió. Has encertat de ple els avantatges i desavantatges que més d’una vegada he comentat a amics blocaires (i no blocaires) que he anat fent al llarg dels anys i que tinc escampats per la geografia espanyola. És evident, no ho entenen, i és clar, jo entenc que no ho entenguin. Al principi de tot del meu bloc, hi ha alguns posts escrits en castellà, per a que ho entenguessin bé i captessin el missatge, però com que perdien l’interès i la cosa no rutllava (no eren temes interessants, és clar, qui hi havia d’entrar? tot i que cada setmana algú hi entra buscant “cuantos años tiene ana rosa”, és una pregunta que tothom s’ha fet alguna vegada).

    Pel que fa a les llengues: eterna discussió. Escric en català perquè a classe i a la feina escric en català, però m’expresso igual de bé en castellà, el que passa és que amb el pas del temps i d’escriure tant en català he perdut soltura. És per això, i em dirigeixo a la gent d’aquí, del meu voltant, intercanviar opinions que estan a la vora.

    I mira, et diré més. Tinc un amic del centre d’Espanya que ara escriu el seu bloc en anglès, perquè vol arribar a tothom amb una llengua universal. La qüestió és utilitzar el codi que poden descodificar els qui vols qui siguin els teus lectors. La clau? la finalitat del bloc és comunicar.

  7. aniol ha dit:

    @Adri: Totalment d’acord, un si vol ha de poder escriure en la seva llengua.
    @Tresblau: El teu cas és molt similar al del Kalan. A l’entrada aclaria la teva última frase: No és que arribi a menys públic sinó que arriba al que sap català o fa ús d’un traductor català->”el_que_sigui”, és més aviat limitat que no pas reduït el públic.
    @esther: Jo faig entrades trilingües a deviantART. Simplement perquè deviantART està en anglès i es té clar que com a mínim els que s’hi publica ha d’estar en anglès, però també compleixo amb el català i el castellà. Potser em faria més gràcia l’alemany també, però ja és prou ferregós traduir dos vegades una mateixa entrada.
    Sobre els comentaris… Són ells els que hi veuen problemes en aprendre.

  8. Wostin ha dit:

    Jo escric en català per que és el meu idioma, no tinc cap raó de pes més gran. Si no l’utilitzem nosaltres qui hem d’esperar que ho faci?

    D’altra banda és molt cert això que dius “Podràs escriure sobre diversos temes i possiblement siguis dels primerencs en fer-ho en català en un blog.” M’he adonat que si busques al google resultats només en català de “FIMI”, el primer resultat és el post que vaig escriure! jajaja És una fotesa, però apuja una mica la moral.

  9. aniol ha dit:

    @Wostin: Si no ho fem els que sabem escriure en català, no ho farà ningú.

  10. gamoia ha dit:

    Per la salut de la llengua és important que es puguin trobar tota mena de temes i de registres lingüístics a la xarxa. Des dels més professionals, tècnics i abstrusos fins als més estripats.

  11. aniol ha dit:

    @gamoia: I m’agrada seguir-ne de diverses temàtiques, potser és per això que no tinc pas marcada una temàtica per al meu.

  12. Roger ha dit:

    El tema de les visites es una mica absurd. Si hi ha 1000 milions de xinesos, hi ha una 1000 milions de lectors potencials, i 1000 milions de blogs potencials.

    Si en català hi ha 10 milions de lectors, hi ha 10 milions de blogs potencials. El percentatge d’exit es el mateix.

    La satisfacció d’escriure sobre una cosa nova, que no ha estat mai escrita a internet en la teva llengua es una satisfacció molt gran.

    Si que no hi ha el digg.com pero hi ha latafanera.cat que deunido les visites i noticies que rep. Per posar una comparació: per que la gent escriu blogs en castellà? Els poden escriure en anglés també… De totes maneres la majoria acaben llegint coses en anglès.

  13. aniol ha dit:

    @Roger: Sí que La Tafanera rep moltes visites, però hauries de veure quina càrrega pel servidor del blog enllaçat suposa rebre visites sense parar de Menéame o Digg, fàcilment es tomba un servidor a no ser que el blog tingui instal·lat el plugin de “cache” i similars.

    No hi ha ben bé 10 milions de lectors en català només, ja que has de contar la gent que sí fa servir traductor de català cap a un altre idioma, que n’hi ha però no és molt nombrosa encara.

    Gràcies per comentar.

  14. eva ha dit:

    sí aniol, però tampoc cal trobar cap justificació…

  15. aniol ha dit:

    @eva: No cal trobar-la perquè la gent ja la té. 😀

  16. marc ha dit:

    Jo no sóc blocaire, però sí m’agrada cercar blocs i navegar-hi, i la veritat és que sempre cerco blocs en català, simplement perquè al ser la meva llengua em dóna una sensació de familiaritat o proximitat que el castellà no em pot donar.

    D’altra banda entenc que hi hagi que l’interessi sobretot el mercat i per poder captar més visites usi el castellà. Tot i així, crec que seria molt importat per la salut d’una llengua sense estat (i en constant retrocès) que en fessim ús en tots els camps possibles, com ara els blocs.

    Per acabar diré que crec que només amb la sensibilització dels seus parlants (i dels qui la vulguin aprendre), la llengua catalana pot tenir un llarg futur.

    Salut

  17. caterina ha dit:

    Jo vaig triar un blog en català perquè és la meva llengua materna, la que em fa sentir còmode, la més familiar, la que és més meva. Era conscient que potser el fet d’escriure en català això faria que tingués menys lectors però al final em va donar igual i ara no me’n penedeixo de la meva decisió més d’un any després d’haver iniciat el meu blog 😉

  18. aniol ha dit:

    @marc: Com molts dels arguments que s’han anat dient per aquí hi estic bastant d’acord amb el fet d’usar la teva llengua si t’és més còmode, si no ho fas amb la teva llengua ningú ho farà per tu.

    @caterina: Jo si l’hagués fet en qualsevol altra llengua que no fos el català, ara mateix no sabria com justificar que escrivís en català. He vist que no s’hi perd res en fer-ho amb la teva llengua.

  19. Gemma ha dit:

    Jo tinc blog en català (més que res perquè TAMBÉ VULL i m’hi sento més còmode per escriure i tal…). Estic d’acord amb els avantatges, però també ón certs els desavantatges que hi poses…Però tranquil, ja farem cap! Fem pinya i….poc a poc i bona lletra! Ja ens anirem obrint camí en aquest món ja ho veuràs! ^^

    http://miradajove.blogspot.com

  20. aniol ha dit:

    @Gemma: No sóc pas dels pessimistes, d’una manera normal anem omplint l'”espai” en català.
    Ah, i tens una bona selecció musical al teu blog.

  21. glog ha dit:

    Una cosa que no me ha quedado clara, por qué escribes en catalán? 😛

  22. aniol ha dit:

    @glog: 😀 Ésta entrada no va sobre porqué escribo en catalán, sino que intento desmontar tópicos sobre “ventajas y desventajas” de usar el catalán para escribir tu blog.
    Qué sorpresa encontrarte en mi blog.

  23. Joan Rosell ha dit:

    El meu bloc l’escric en català perquè parlo en català; i parlo en català perquè penso en català. És antinatural que pensant amb un idioma, vulguis o et sentis pressionat a parlar o escriure amb un altre.
    Aniol, si penses i escrius en català, per què respons a glog en castellà, si ell ha seguit el fil de tots els comentaris fets en català? (el seu és l’únic fet amb una altra llengua). No em diguis per educació, perquè dient això li dius mal educat a glog i glog és un home lliure per fer servir la llengua que vulgui i si és mal educat no ho serà per la llengua que empri sinó pel que diu amb la seva llengua.

  24. aniol ha dit:

    @Joan Rosell: Algú em va dir un dia parlant sobre perquè grups creats a Catalunya opten per cantar en català quan els acostumes a sentir parlar entre elles en català: “Un grup hauria de cantar en l’idioma en que el cantant esbronca.”
    Em pregunto a on has vist en la meva entrada que digués que sempre penso en català. Una llengua realment no la saps i no la domines fins que no ets capaç de pensar amb ella, per tant si algú diu que realment sap anglès ha de ser capaç de pensar en anglès, per exemple.
    Actualització: He descobert que ets un “Macaire”. D’això sí que se’n diu ús de la llengua catalana. Em pregunto quants dels programes que tens instal·lats, els tens en català.

    M’estic pensant esborrar aquesta entrada. Realment em costa veure algun comentari que realment s’hagi apropat a la temàtica de la qual. Sabia que era difícil orientar el tema.

Deixa un comentari

