Demian – Hermann Hesse

Hi ha llibres que se suposa que un ha de llegir en determinades èpoques de la seva vida… I sembla que el Demian de Hermann Hesse s’ha de llegir un cop passada l’adolescència o per allí. Què hi farem, jo estava més distret llegint llibres més estranys, intentant conèixer el que en principi intenten que no coneguis abans de ser major d’edat.

El llibre aquest de Demian en principi no el vaig conèixer perquè ningú me’l recomanés llegir-lo. Més aviat ha sigut un cop l’he tingut a les mans que tot de gent m’ha aparegut dient que se l’havien llegit de més joves…
El perquè vaig decidir comprar-lo a Alacant en una fira de llibres antics? La resposta és fàcil: Shōjo Kakumei Utena. No us atabalaré ara amb l’argument d’aquesta sèrie (manga, anime i en format pel·lícula), ja que és bastant llarg. Però hi ha una frase que acompanya quasi cada capítol de la sèrie: “Si la closca de l’ou no es trenca el pollet morirà sense haver nascut. Si la closca del món no es trenca nosaltres morirem sense haver nascut. Trenquem la closca de l’ou per revolucionar el món!”. Tal i com està explicat a Viquidites, aquesta frase té l’origen en l’obra Demian. Si us interessa molt podeu trobar la frase original en aquest arxiu PDF a la pàgina 35:

Per internet trobes bastanta cosa sobre aquesta obra, des de resums, a pàgines de fans, diversos debats sobre qüestions i relacions del llibre.

I què fa especial aquesta obra? Seria difícil definir la tipologia de la qual. En principi és un relat que si t’hi acabes identificant (ni que sigui emocionalment) és per a tu pedagògica; però si en canvi no t’hi sents res, acaba sent simplement una narració bastant edulcorada.

Podríem definir els diferents passos que el protagonista fa en l’obra com:

  1. La creació del mite que et pot fer sentir culpable.
  2. Adquisició de coneixement que et faci invertir el mite i també el sentiment de culpa.
  3. Consciència dels dos mons: clar i fosc, permès i prohibit.
  4. Despotricar del món físic, descobrir el pitjor d’un mateix i la intenció de buscar el millor.
  5. Buscar la unió entre bé i mal, la foscor i la claror,… oblidant la moral.
  6. Ser conscient d’un mateix.
  7. Ensorrament, catarsi, canvi.
  8. (en aquest sí que ja no hi vaig trobar significat)

A part del 8è pas, em vaig quedar amb força preguntes:

  • Perquè no se sap res més d’Abraxas? No s’acaba dient-ne res en concret.
  • Perquè de sobte quan Demian ja és a la Universitat (on estudia Filosofia) no es parla més dels seus pares? És més, se’n va al front i no diu res a sons pares.
  • Perquè a vegades s’utilitzen adjectius femenins i a vegades masculins quan Emil Sinclair es refereix a ell mateix? Pot ser un error del llibre que vaig comprar…
  • No va acabar de quadrar-me lo de Caín i el “senyal”.

No és que vulgui trobar errors en una obra que alguns tenen tant consagrada, però hi ha coses que no m’han quedat clares.
Potser sóc jo que no he sabut triar el moment de llegir tal llibre, però ja està fet. Tresblau, ja he llegit el llibre més curt (unes 190 pàgines) que tenia a la llista de pendents.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en General, Llibres i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

17 respostes a Demian – Hermann Hesse

  1. menxu ha dit:

    Ai mare meva, jo que em vaig quedar amb els contes de les tres bessones… És broma! 😛 Va haver-hi una època que em va petar per llegir llibres sobre filosofia pedagògica xD

  2. aniol ha dit:

    @menxu: jajajajaja És filosofia pedagògica si t’arriba a adoctrinar en alguna cosa. Jo és que no m’hi he posat mai seriosament a llegir llibres d’aquests, ja em sento prou malament com perquè algun autor d’aquests em vulgui fer sentir pitjor.

  3. eva ha dit:

    doncs sort que no li volies trobar errades…..jejejje

    i sí, he canviat de template, el que tneia el començava a veure cutre…

  4. aniol ha dit:

    @eva: Mira que m’he reprimit perquè no semblés que volia destrossar el llibre… jeje
    No està gens malament el nou template.

  5. Pere Manel ha dit:

    Semba interessant…. Ja mel deixaras un dia d’aquests, que ara m’han entrat ganes de llegir-lo….

    Salut!!!!!!!!

  6. aniol ha dit:

    @Pere Manel: Clar, ja te’l deixaré. Pensava que potser sí, però res, no serà pas un llibre de “capçalera” per mi.

  7. menxu ha dit:

    AUTOR D’AQUESTS?¿?¿?¿
    Ai noi…. que te l’estas jugant……

  8. aniol ha dit:

    @menxu: No sóc digne de contradir-vos, digueu-ho només de paraula i seran retirades les meves paraules.

  9. eva ha dit:

    gràcies doncs! encara li falten alguns retocs per això…

    per cert, a veure si actualitzem eh???

  10. aniol ha dit:

    @eva: Ja anirem veient.

    És estiu… I ja saps com acostuma a baixar la publicació d’entrades en la majoria de blogs per aquesta època.

  11. esther ha dit:

    “I sembla que el Demian de Hermann Hesse s’ha de llegir un cop passada l’adolescència o per allí. […]jo estava més distret llegint llibres més estranys”. Saps? Tens tota la raó. Hi ha certa època de la vida que et porten El mecanoscrit del segon origen (que em va encantar), Disset anys, primer viatge a Itàlia, El món de Sofia, El petit príncep, el llibre del Prohibit als pares, el Diari d’un jove maniàtic o La Regenta… Crec que s’ha de llegir el que toca, però també anar explorant, ja feies bé.
    No he tingut ocasió de llegir el Demian, però encara he de trobar el 13.99 hehe 😉

  12. aniol ha dit:

    @esther: Que recordi haver llegit de petit, hi ha el d'”Aquella tardor amb Leprechaun” i similars.
    Als 15 o 16 em van recomanar el “No Miris Enrere” de David Castillo, però no vaig acabar-lo.
    Els que sí que recordo haver llegit és els de monòlegs del Buenafuente: “Digue’m agosarat”, “Hem de parlar” i “Allò que dèiem”. Ara hauria de posar-me amb els del Piedrahita i no trobo motius per no llegir el del Risto de “El pensamiento negativo”. Ja veurem…
    Per cert, mon pare té “El Petit Príncep” en català, anglès, francès, castellà,… I el que és una mica greu és que aquest conte mai me l’he llegit sencer aquest llibre.

  13. esther ha dit:

    risto té un llibre? hahahahhahahaha

  14. aniol ha dit:

    @esther: Tampoc crec que el currículum que té sigui per casualitat. 😀

  15. siknus ha dit:

    Cony, per aquí surt el Hesse, 13,99… sembla que no sóc l’únic a qui no deixen indiferent aquests llibres! 🙂

    http://siknus.cat/asdf/llibres.html

    L’altre dia tb em vaig trobar amb un llibre que parlava de Hesse, el que més m’ha marcat:

    http://www.eduard.cat/2008/04/siddhartha-de-hermann-hesse.html

    Com tu, me’ls vaig buscar jo, ningú me’ls ha recomanat aquests… crec que és el millor. Per tant: no llegiu Siddhartha!

  16. siknus ha dit:

    El Petit Príncep també ha sortit i tb és a la llista! 🙂

    Sempre recordaré el començament del Petit Príncep, és una obra mestra. Crec que a França fins i tot tenen un bitllet d’euro amb el dibuix del Petit Príncep.

  17. aniol ha dit:

    @siknus: Per alguns/es m’hauria d’empassar tota la bibliografia de Herman Hessen, cosa que només estic fent amb Dan Brown.

Deixa un comentari

