Per qui és GNU/Linux

Aquesta és la primera entrada en que ja segueixo el calendari que em vaig proposar, i demés… I també és l’entrada 50 que escric en aquest blog.

GNU/Linux pot ser moltes coses, però coincideixo amb els manaments que s’han citat en vàris blogs. Em quedo principalment amb aquests:

  • Comunicaràs els teus coneixements. No costa gaire fer-ho.
  • Oferiràs a qui el necessiti, Ubuntu i d’altres distribucions GNU/Linux. Sí, però sens eobligar a ningú. I no et quedaràs només amb Ubuntu.
  • Utilitzaràs el gestor de paquets tot el possible. Perquè Synaptic és tant útil.
  • Seràs part d’una comunitat. Més aviat acabes formant-ne part, vulguis o no.
  • Llegiràs la documentació i els manuals. Bàsic.
  • Utilitzaràs el sistema de suport. També és bàsic.
  • Buscaràs. Si no t’agrada buscar millor no t’obliguis a usar GNU/Linux, et frustraries fàcilment.
  • Exploraràs. Si no t’agrada explorar, queda’t amb el que tens (segurament Windows).
  • No intentaràs recrear Windows. Afegiria que tampoc Mac OS, però es fa difícil no caure en la temptació.
  • No et donaràs per vençut. Si no encara trobaries virtuts a la “pantalla blava“.
  • No parlaràs malament de Windows, sols descriuràs GNU/Linux. No cal perdre el temps.

Diguem-ne que m’estic afartant de trobar-me amb gent que té dubtes quan té Ubuntu instal·lat perquè no sap ni com canviar el fons de pantalla. Així que m’he proposat no recomanar a tothom el passar-se a GNU/Linux. Qui vulgui passar-se que ho trii per si sol/a, i que tingui la convicció que abans de consultar a d’altres, és millor buscar per internet a veure si algú explica com fer les coses.

Evidentment la gent amb més activisme dins el programari lliure, té molta més opinió sobre el tema que no pas jo, que no em considero pas un entès en la matèria.

Alguns s’aferren a l’excusa que ja no tenen temps per a adaptar-se a nous sistemes, potser tenen raó. DaboBlog comentava sobre el cas d’uns escolars que usaven Xubuntu a l’escola i després pots llegir com una nena relata amb tota normalitat com fa servir Mozilla Firefox o fins i tot Gimp (jo amb prou feines m’aclareixo amb Paint.net). Algú va dir algun cop “no existeix la intel·ligència sinó l’interès”.

Com que havia d’aprendre alguna cosa per a fer aquesta entrada, m’he animat a instal·lar Fluxbuntu. Ha estat una tasca feixuga, és un sistema bastant lleuger però has detenir molta (molta, molta,…) paciència ja que a cada pas has de pensar què és el que fas.
Amb la versió 7.10 d’Ubuntu, Fluxbuntu també va canviar. Ara és una mica més guiada la instal·lació, i sembla que tot està més ben treballat visualment.

Captura de Fluxbuntu

I he aconseguit fer funcionar més coses, que l’última vegada que ho vaig intentar fer servir. Ho he hagut d’abandonar perquè m’he carregat el tamany de la lletra (ho podeu comprovar a la captura) i no he trobat manera de sol·lucionar-ho. Però el regust ha sigut bo perquè si no el toqueteges massa (jo ho he fet bastant) el sistema funciona i molt bé.
I en un segon intent, la cosa s’ha pogut fer millor:

Segona Captura de Fluxbuntu Segona Captura de Fluxbuntu

Sí que no arriba al nivell del que ofereix KDE i Gnome amb Compiz-Fusion, però quan una cosa funciona, funciona. És com allò de voler tenir un iPhone, i després veus que Google compra Android i es publiquen vídeos com aquest:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/1FJHYqE0RDg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Els que estigueu amb Ubuntu podeu provar l’emulador d’Android.

Mig canviant de tema, em ve al cap, que en tema d’escriptoris Gnome, també hi ha coses bastant suggerents. Que per molt que semblin molt conceptuals, poden ser realitzables en part. Sí, jo m’inclino cap a Gnome, suposo que per la seva “guia d’estil“, però cadascú es queda amb el que el/la fa sentir més còmode.

Fa un cert temps es podia veure per internet (i ara també, encara) el Microsoft Surface. La gent fascinada amb les capacitats d’aquell aparell. Doncs passejant pel YouTube et trobes coses semblant però que no utilitzen pas l’aparell aquell:

Personalment m’inclino cap al de Starcraft, ja que el Warcraft no m’ha cridat mai l’atenció.

Buf… He desvariejat bastant. Però més o menys m’he pogut desfogar sobre aquest tema. Si n’esteu farts del tema d’Ubuntu i demés, sempre podeu posar-hi remei.
Jo de moment encara tinc a l’escriptori (de Windows) el joc Crayon, cada cop me’l passo amb menys temps, però encara hi estic aficionat.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

5 respostes a Per qui és GNU/Linux

  1. Roc ha dit:

    Jo mai no he remenat Linux… encara que un cop vaig instalar-me no recordo què; fa anys. A veure si m’hi fico d’una vegada i aprenc coses.
    Tens raó quan dius “no existeix la intel·ligència sinó l’interès”.

  2. Roc ha dit:

    Hola Aniol, torno a ser jo. Em permets que et faci un parell de preguntes? Ho podria fer en altres llocs, però tu m’has animat a fer això i tampoc crec que et molesti respondre’m.
    He trobat un CD d’instal·lació de l’Ubuntu versió 5.04 Això està bé o ha evolucionat gaire, tot? És que el tinc fa anys…
    Gràcies!!

    PD: és un CD prou estrany. “ubuntu linux for human begins. Version 5.04 for Intel x86” i tot de gent multiracial abraçant-se.
    PD2: Ah! Ara ho entenc! “‘Ubuntu’ is an ancient African word that means ‘humanity towards others'”

  3. aniol ha dit:

    Si tens un ordinador de més d’1 any, et recomanaria que et descarreguessis la última versió, que el CD permet provar moltes coses:
    http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
    Realment ha canviat bastant en tema de reconeixement de hardware.

  4. yourwinterwish ha dit:

    Jo vaig fer un curs sobre linux fa tres o quatre anys i recordo que era força complicat. Vaig estar usant el Suse Linux 8 (si no recordo malament) i cada vegada que volia instal·lar-hi alguna cosa m’hi havia de trencar el cap. Al cap d’un temps de tant toquetejar-lo me’l vaig carregar i des de llavors no n’he instal·lat cap més, però d’aquí poc intentaré instal·lar-me l’ubuntu, que se’n parla força bé.

    Salut!

  5. aniol ha dit:

    yourwinterwish: Realment un sistema GNU/Linux és tant configurable que te’l pots carregar fàcilment si no ho tens tot ben configurat.
    Per això, totes les proves les faig primer a una màquina virtual que ja tinc creada. Així m’estalvio merders, si em falla alguna cosa a la prova sempre puc eliminar tranquil·lament la màquina virtual i tornar-la a crear, i ja està.
    Ja fa temps que tinc pendent d’acabar de redactar un manual de Virtualbox per a poder crear màquines virtuals a Windows (el Google en va ple de manuals per a instal·lar Virtualbox a GNU/Linux, però n’hi ha pocs per a Windows).

Deixa un comentari

